Jul 13, 2010

KENINGAU DI TAHUN 60AN

Keningau merupakan daerah kelahiran saya. Banyak kenangan manis dan pahit telah terpahat di memori kehidupan saya. Saya selalu mengikuti arwah ayah saya pergi ke pekan ini ketika usia ku seawal 6 tahun.
Bangunan kedai dalam gambar itu, tidak lagi kelihatan pada masa sekarang. Semuanya telah bertukar wajah dari bangunan kayu ke bangunan kongkrit.
Di kedai itu lah arwah ayah saya akan menjual getahnya untuk mendapatkan tukaran wang. Teringat saya, untuk kembali kerumah yang terletak kira kira 7 batu dari pekan, mesti seawal jam 12 tengah hari. Jika lewat dari itu, kenderaan sudah tiada. Maklum lah Keningau pada masa itu boleh dikira kereta yg ada. Jalan raya yang ada pun
terlalu daif.
Namun begitu kecekalan dan ketabahan hati jua yang membawa kejayaan buat saya menghadapi liku kehidupan.
Pemandangan Pekan Keningau di Tahun 1965(sumber FB)
 
Pemandangan Pekan Keningau sekarang.


No comments:

Post a Comment