Sep 17, 2010

Perguruan Wali Suci - Kg. Pamalan, Tanah Merah, Keningau, Sabah.

Asalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh kepada seluruh Perguruan WS dimana sahaja berada. Sebelum era IT, saluran maklumat untuk mengetahui perkembangan Perguruan WS adalah melalui peti tv, radio dan surat khabar. Selain daripada itu surat kiriman dan talipon juga merupakan alat komunikasi antara ahli ahli perguruan WS.
Kini kecanggihan ICT telah mendekatkan ahli ahli perguruan yang mana ahli puluhan tahun yg lalu dapat dikesan seterusnya dapat berinteraksi antara satu dgn yg lain melalui fb. Kini persaudaraan Perguruan WS, yang sememangnya bersatu seperti satu keluarga akan maju, berkembang kekal harmoni dalam bermasyarakat serta berbakti kepada agama dan negara.
Saya sempat menyimpan keratan surat khabar yg memaparkan demonstrasi kendalian Guru Muda, saudara Aturan Mantiar di Kota Belud, Sabah, pada tahun 80an dahulu.
Kalau di Indonesia, Pergurauan WS ini masih cergas dan aktif mengadakan perjumpaan dan perhimpunan dalam sesi sesi latihan mahupun acara acara sambutan maulidur rasul tanpa dihalangi pemerintah, kerna perguruan WS ini sebahagian daripada aktibiti masyarakat.
Kita mengharapkan satu masa nanti di Malaysia juga akan diiktiraf perguruan WS ini supaya ianya akan dapat memberikan sumbangan dan bakti terhadap masyarakat terutamanya golongan muda.Setidak tidaknya aktibiti aktibiti yang dilakukan akan dapat membimbing mereka dan akan menyumbang kepada pengurangan kadar keruntuhan moral mahu pun jenayah.

8 comments:

  1. assalamualaikum w.b.t...sayah shahril dari pahang...saya memang berminat nk belajar ilmu wali suci...tp ada tak orang di semanjung yang boleh ijazahkan saya sebagai ahli wali suci...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. asalamualaikum saudara Shah, saya memohon maaf banyak banyak kerna hanya sekarang dapat membalas komen terhadap post saya. setahu saya di semenanjung ada juga khalifah/guru muda yg boleh menurunkan/mengijazahkan ilmu WS. beliau berada di Benut,Johor. Nama nya Hj Isa.Diharap saudara akan dan telah menemui beliau.

      Delete
  2. assalamualaikum w.b.t tuanpunya blog,salam persaudaraan,setahu sy Aturan b.hj Mantiar itu adalah khalifah/pewaris wali suci yg dilantik oleh mahaguru Andi,sy nmpk sendiri sijil beliau.apa saudara juga adalah pewaris?utk shah,kat semenanjung,setahu sy ada,cuma org2 wali suci ni tak suka menonjolkan diri.kena tanya berulangkali wassalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikum salam saudara, salam persaudaraan juga dari saya. Memang Guru Muda, Aturan Hj Mantiar saya kenal melalui Guru Muda, Hashim Amir, dari Keningau. Selain dari itu saya kena beliau menerusi media.Semoga persaudaraan kita sesama ahli/keluarga WS sentiasa harmoni.

      Delete
    2. Ya...saya anak kepada aturan mantiar..arwah bapa mmg ada 1 sijil wali suci...da hampir 3tahun beliau pergi menghadap ALLAH....

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum...sy anak murid kepada arwah guru aturan dari kota belud.. masa ini saya ingin minta pertolongan mana2 atau yg suda tamat dalam perubatan untuk mengubati bapa saya..
    Ini no tel saya...0193348709

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy anak arwah aturan mantiar...rasanya...bole cr d bhgian kg rosok.

      Delete